Weg met die extra kilo’s!

weegschaal

Elk pondje gaat door het mondje. Zeker tijdens de feestdagen zijn de overheerlijke diners en al het voorgeschotelde lekkers met Oud en Nieuw slecht voor uw gewicht. Voor u het weet, zit er weer een kilootje aan. Maar u kunt er snel wat aan doen…

Toegegeven: afvallen en gezonder leven, is de knop omzetten en flink doorzetten. Maar dan krijgt u er uiteindelijk wel iets voor terug. Door dagelijks een stukje te wandelen, hard te lopen, te fietsen of work outs te maken op de sportschool maakt u al een vliegende start met uw levensstijl 3.0. Als u daarnaast ook uw eetpatroon - minder vet, minder koolhydraten en minder vaak eten – aanpast, staat u binnen een paar weken weer met een brede glimlach op de weegschaal. 

Het vijf-stappenplan:

Wilt u op een goede manier afvallen en een gezondere levensweg inslaan, dan is een goede voorbereiding noodzakelijk. Met een paar duidelijke stappen geeft u structuur aan uw goede voornemen om de overtollige decemberkilo’s blijvend kwijt te raken.  

Stap 1: bepaal dé datum

Een goede start is het halve werk. Bepaal hét moment waarop u begint met sporten en gezond te eten. Deel die datum met uw partner of vrienden; een beetje sociale controle kan geen kwaad. Het maakt het afslaan van hapjes, drankjes en feestjes ook een stuk gemakkelijker. 

Stap 2: ruim de koelkast leeg

Ga de verleiding uit de weg en ruim de kliekjes, restjes en overtollig eten in uw koelkast meteen op! Zo komt u niet in de verleiding om ze - bijvoorbeeld ’s avonds laat - alsnog op te eten in een moment van ‘zwakte’. Het leert u bovendien ‘op maat te koken’. 

Stap 3: pas boodschappenlijstje aan

In uw opgeruimde koelkast is nu voldoende plaats voor gezonde kost, zoals groente en fruit. Maak voor dat u gaat winkelen een lijstje met gezonde boodschappen. En wijk daar in de winkel niet vanaf! Let op: voorverpakte sapjes, salades en lightproducten zijn dikmakers. 

Stap 4: drink water en thee
Drink veel water en thee! Het houdt niet alleen uw vochtbalans in conditie, het stilt ook het hongergevoel. Beperk of stop met het drinken van sapjes en frisdranken. In deze dranken zitten veel suikers en calorieën, dan blijft er van uw goede voornemen al snel niet veel meer over.  

Stap 5: blijf voldoende bewegen

Voldoende blijven bewegen en gezond blijven eten is een solide basis voor gewichtsverlies. Maar doe het wel met plezier en zie het niet als een verplichting. Reserveer daarnaast zeker twee momenten in de week waarop u gaat sporten. Lukt het niet alleen, dan kunt u altijd nog een fiets- of loopmaatje zoeken. Samen gezellig sporten en afvallen schept een band.